Nosiltināties ziemai. Piezīmes pēc svētdienu karstās jogas nodarbībām

04.11.2016

Ir svētdienas vakars un dodos uz NAVA karstās jogas nodarbību Labo Sajūtu Laboratorijā. Gatavošanās tai pavadīta ar mēģinājumiem pierunāt sevi nekur nebraukt. Ko nu tādā sliktā laikā braukt… Cenšos iegalvot sev, ka nodarbība var arī nenotikt, jo visi citi arī noteikti negrib izritināties no plediem, atstāt neizdzertu tējas krūzi un pa salijušu asfaltu, vējam pūšot sejā, pēdot uz VEF kompleksa pusi. Tad pārdomāju – nē, tā nevar, aiziešu vismaz pārliecināties, ka neviens nav atnācis un iešu prom. Iekšējā kariņā visbeidzot iesaistās arī aizvadītās nedēļas nogurums, kopā ar durstīgiem pārmetumiem un bailēm pabāzt degunu ārpus mājas. Šis trio mani gandrīz savaņģo iekrist dīvānā un lieku reizi paskumt par slikto rudeni. Cīņa nebūt nav galā, jo vēlme ieslīgt nostaļģijas skavās tomēr piekāpjas iespējai pusotru stundu (visas divas!) nedomāt par rūpestiem un bēdām.

Kad esmu nokļuvusi studijā, pārliecinos, ka svētdiena nav nekāda jogas brīvdiena, vēl jo vairāk – tieši drēgnais laiks citiem ir bijis visspēcīgākais pamudinātājs dodies ārā. Nodarbība taču notiek telpā, kur gaisa temperatūra ir +35 grādi!

Jogotāji ar padusēs pašautiem dvieļiem sāk piepildīt lielo zāli un iekārtoties uz jogas paklājiņiem, lai sagatavotos nodarbībai. Gaiss ir ne vien piesilis un atgādina vasaras dienu, bet arī ļoti mitrs, īpaši pašā telpas dziļumā. Tāpēc arī līdzņemtais dvielis nav nekāda greznība vai izrādīšanās, ar to jāapklāj paklājiņš, lai nodarbības gaitā tiktu nodrošināts stabils un drošs pamats. Ja dvielis ir piemirsies, to var izīrēt turpat uz vietas.

Svētdienu vakaros NAVA karstās jogas nodarbības vada Edgars Ancāns. Joga viņam ir gan enerģijas, gan miera avots, tā viņš pats par sevi saka Labo Sajūtu Laboratorijas mājaslapā. 

Nodarbība sākas kā visas šeit - ar mantru skandēšanu. Pasniedzējs aicina arī padomāt par mērķi, kura dēļ esam izlēmuši veltīt laiku šai nodarbībai. Man ir daži.

Neatņemama nodarbību sastāvdaļa ir ķermeņa iesildīšana. Ar garu ieelpu un strauju īsu izelpu kopumu sagatavojam arī savu elpu. Tālāk saules sveicienos ieelpas/izelpas tiek saskaņotas ar pozu maiņu. Tāpat NAVA karstajā jogā ir iekļauti atsevišķi vingrinājumi līdzsvaram. Spēka un izturības nostiprināšanai tiek izraudzītas ilgākās un sarežģītākās pozās. Tās jāveic apvienojumā ar dažādām elpošanas tehnikām. Viena no tādām ir udžai elpa, tā veidojas kaklā un ļoti izklausās pēc šalkojošas jūras. Lielajā karstumā veldzējumu sniedz atvēsinošā elpa – gaisu ieelpo caur mutē sarullētu mēles tūtiņu un nesteidzīgi izelpo caur degunu.

Vislielākās grūtības man ir ar savērpšanos. Paskaidrošu, ir jāsavij kājas, rokas un tādam sapītam jāieņem un vēl jānotur poza. Šeit allaž zaudēju pavedienus un sapiņķerējos nepareizi. Tāpēc jo īpaši nozīmīga ir pasniedzēja klātbūtne, kurš var ierādīt pareizu vērpšanos un atgaiņāt domas par nesanākšanu. Joga nozīmē nebeidzamu mācīšanos un sevis pilnveidošanu, bet tik kārdinoša ir vēlēšanās visu iemācīties uzreiz, ka tas ik pa laikam rada šādus apjukuma brīžus.

Vingrojumi mijas ar pauzēm, kurās sakopot spēkus, noslaucīt sviedru lāses (ar dievu toksīni un šlakvielas!), padzerties. Atelpas brīži ir iespēja pavērot sevi no malas, rezumēt, saprast, kas izdevies, kas satraucis un atvirzījis domas.

Karstās jogas ietekmes uz ķermeni sajūtamas ik kustībā. Sekojot pasniedzēja ieteikumiem un tam, ko saka priekšā ķermenis, var novērot, kā pa gabaliņam mainās pašsajūta. Pat vienkārša nostāšanās, iztaisnošanās visu maina un sarežģītu kustību veikšanu padara vieglāku, kā šķiet sākumā. Tas savukārt veicina pašapziņu un mudina lielākiem izaicinājumiem, iedrošina veikt grūtākus variantus. No pleciem noveļas smaguma sajūta, iztaisnojas un sakārtojas mugura, kājās vairs nav smaguma.

Līdzsvara vingrinājumiem palīdz apkārtējais un iekšējais miers. Acis nešaudās meklēdamas vienu punktu, kur piesiet skatienu. Kad sareibst galva, sekoju savam tempam, atpūšos.

Nodarbības gaidītākā daļa ir nobeiguma relaksācija. Tas ir smaržu un skaņu rituāls, kura laikā maksimāli atbrīvoties, nekustīgam iegrimt jogas paklājiņā, klausīties elpā. Ja prāts neklausa, tā nemieru var uzvarēt pie sevis skaitot mantras. Tikai jācenšas neaizmigt... Šajā savdabīgajā stāvoklī atrodoties, sajūk visi laika aprēķini un jau pašā nodarbības izskaņā, veiksmes vēlējumu pavadīta, saprotu, ka savus mērķus šai nodarbībai esmu sasniegusi.

Ir tik daudz enerģijas, ka varētu aiziet kājām līdz centram un atpakaļ būtu uz nodarbību septiņos no rīta. Gaiss smaržo, nesalst. Nav baiļu, rudens nav slikts. Pasludinu NAVA karstās jogas gadalaiku par atklātu! 

Ko der atcerēties, kad dodies jogot:

- Dodies uz nodarbību laicīgi, lai iegūtu sev vairāk labi pavadīta laika.

- Tu esi ciemos. Kad viesojies pie ģimenes un draugiem tu taču nelāčo ar sabristajiem apaviem uzreiz pie galda, tāpēc novelc tos pie ieejas. Tepat ir arī vieta, kur vari atstāt salijušo lietussargu.

- Sasveicinies, esi draudzīgs un pieklājīgs. Ja ko neatrodi, nesaproti, apjautājies recepcijā. Tur uzzināsi visu par savu abonementu, nodarbībām, samaksas kārtību un citiem sīkumiem, ko nepaspēji izpētīt internetā.

- Izvēlies nodarbībām apģērbu, kurā jūties visērtāk, lai nebūšanas ar apģērba piekārtošanu neatvirza tavas domas. Neatstāj kājās zeķes – neļauj, lai kaut kas nostājas starp tevi un jogas paklājiņu!

- Nedodies no nodarbības uzreiz uz ielas, atvēli laiku dušas apmeklējumam un pēc tā izžāvē matus. Ārā ir sācies aukstais laiks, straujās gaisa temperatūras maiņas var sarūpēt arī nepatīkamus pārsteigumus.

Lai gaiši un mierīgi,

Vita Grīnvalte